Faste læsere

mandag den 8. november 2010

opsummering på sproghandlinger

Sproghandlinger:

Verberne markerer om det er en sproghandling.
Funktion: 1. benævner hvad der foregår (præsten døber)
  1. afgør om vi har en sproghandling.

Forskel på en meddelelse om at han irriterer mig – eller du irriterer mig (inf. Med hensigt at regulere)

Formel på performativ sproghandling.
Personlig pronomen i 1. pers. Ental
Performativ verbum i nutid
Personlig pronomen i 2. pers. Ental
+ herved.
Sproghandlingen skal stå i nutid for at have en effekt.

Typer af sproghandlinger
  1. informerende sproghandlinger. (beskrive, spørge, svare eller nægte at svare)
  2. Handlingsregulerende. (prøver at ændre andres handlinger: påbyde, tillade, bede om – egne handlinger. Love, tilbyde, undskylde9
  3. selvfremstillende handlinger/holdnings- og følelsesudtrykkende. (udtrykker holdninger, følelser og vurderinger – som argumenter for en forandring)
  4. Handlinger der udtrykker sociale konventioner (hilse, præsentere sig selv, tage afsked med, lykønske osv)
  5. dialogstrukturerende handlinger (indlede/opnå kontakt, afslutte kontakt, udtrykke forståelse for det sagte, markere at man vil have ordet/afgive det/beholde det)


Strategi: nedtoningsteknikker.
  1. spørgeform (spørge til evne, vilje eller om de har lyst)
  2. modalverber (mådesverber) (kunne du ikke, ville du ikke – gør handlingen mere indirekte og derved mere høflig)
  3. datidsform
  4. negation
  5. sætningsadverbier. (godt, jo, da, lige nok, angiver det er en smal sag for den anden at gøre det: ”kunne du ikke lige…”)
  6. Markere hvad man selv har lyst til, og så håbe på den anden forstår vinket ( gæsterne bliver glade, hvis du rydder op)
  7. alm. Konstaterende udsagn til at regulere andres handlinger med (gr. 1 går hen til vinduet – er en nedtoning fordi anmodningen ikke fremsættes som et krav, men at det bare sker af sig selv)

Kernehandlinger og satelithandlinger.
Satelithandlinger, er underordnede kernehandlinger og bruges til at begrunde/argumentere for en anmodning.
At udføre sproghandlinger efter høflighedsprincippet er en form for argumentation.
Formålet med argumentationen er at få situationen ændret

Andre satellithandlinger hvorigennem vi understøtter vores kerne handlinger på en lidt mere indirekte måde:
  1. stemningsskabende (det var godt du kom)
  2. sympatitilkendegivelser (du er jo ekspert på dette område..)
  3. bagatelliseringer (jeg er ked af at forstyrre dig…)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar